اخبار

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور: گسترش همکاری با اتاق اصناف در اولویت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور: گسترش همکاری با اتاق اصناف در اولویت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور است
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در دیدار با رئیس اتاق اصناف ایران بر اهمیت اصناف به عنوان یکی از ارکان مهم مهارت آموزی در کشور تأکید کرد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ،  علی اوسط هاشمی، معاون وزیر کار و رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در این دیدار که با موضوع ضرورت همکاری اتاق اصناف با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور در قالب گسترش مراکز کارآموزی جوارکارگاهی و بین کارگاهی و بازارسازی برای آموزشگاه‌های آزاد برگزار شد، گفت: کثرت و تنوع مخاطبان اتاق اصناف و تنوع در ایجاد اشتغال ظرفیت بسیار خوبی برای مهارت آموزی محسوب می شود.

وی با بیان این که دنیا به این نیاز پی برده است که اگر قرار است افراد بر موضع فعال و معیشت درست و با ثبات قرار گیرند، شرط آن پیش بینی چالش های پیش رو و آموزش فن و مهارت است، تصریح کرد: اگر آینده و نیاز زمان را درست پیش بینی کرده باشیم خسارت ناشی از سرعت تکنولوژی و دگرگونی به مشاغل به حداقل می رسد که بدون تردید نقش مهارت در این زمینه بسیار مهم است.

معاون وزیر تعاون،  کار و رفاه اجتماعی با اشاره به گستره وسیع اصناف در کشور، از (محله تا جامعه)، بیان کرد: ظرفیت اتاق اصناف در سطوح مختلف کشور محلی برای آموزش مهارت و کارگاه برای سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور محسوب می شود که با تعامل دو دستگاه می توان حقوق شهروندی و حفظ بازار کار مشتری مداری را محقق کرد.

وی با اشاره به سرمایه های سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، گفت: اجرای قوانین الزام به فراگیری مهارت، با همکاری اتاق اصناف می تواند مهارت را در میان اقشار جامعه از کاسبان، کارآموزان و صاحبان صنایع به گونه ای گسترش دهد که با ایجاد زنجیره ملی جایگاه رفیعی برای مهارت آموزی ایجاد کند.

 

هاشمی تصریح کرد: چنانچه به سطحی از آگاهی در نقش آفرینی خدمات با مهارت در جامعه دست یابیم، بدون شک به امنیت پایدار رسیده ایم.

 

رییس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در زمینه های تخصصی همکاری اصناف با سازمان  آموزش فنی و حرفه ای کشور اظهار کرد: در زمینه پژوهش، اتاق اصناف می تواند تعداد مشاغل و حرفه های خود را احصا کرده و با ارائه به حوزه پژوهش سازمان، آموزش های مطابق با استاندارهای جهانی را دریافت کرده و شغل ایجاد کند.

وی با تأکید بر اینکه به دنبال تمرکز زدایی در مهارت آموزی هستیم، ادامه داد: می توانیم برای اتاق اصناف، سنجش صلاحیت حرفه ای را در دو بخش آموزش و آزمون برای شاغلین فاقد مهارت در اصناف و  برگزاری آزمون ادواری برای افراد ماهر فاقد گواهینامه مهارت اجرا کنیم.

هاشمی گفت: اکثر افراد شاغل در اصناف ماهر بوده ولی فاقد مدرک مهارت هستند و سنجش نشده اند، بنا براین آزمون های ادواری سنجش مهارت فرصت مناسبی برای گروه استادکاران است تا سطح ارائه خدمات آنها از جنبه کیفی ارتقا یابد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با اشاره به ظرفیت های آموزشگاه های آزاد خاطرنشان کرد: مدیریت آموزشگاه های آزاد می تواند پس از طی مراحل، به اتاق اصناف مجوز تأسیس آموزشگاه آزاد در رسته های مختلف اصناف را اعطا کند تا اتاق اصناف بتواند از این طریق شرکای خود در صنف های مختلف را شناسایی کند.

هاشمی، همچنین بر برگزاری «مسابقات ملی مهارت در میان اصناف و مشاغل استادشاگردی» تأکید کرد و افزود: این مسابقات می تواند فرهنگ کار در مشاغل را گسترش داده و انگیزه ایجاد کند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور گفت:  چندین استان کشور را پایلوت صنایعی مانند گردشگری قرار داده ایم و به ایجاد «مراکز تخصصی آموزشی و گردشگری» در این استان ها با همکاری اتاق اصناف می اندیشیم تا دامنه اقتصاد را در سطح کلان گسترش دهیم.

 

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور به ایجاد موقعیت های شغلی برای زنان اشاره کرد و گفت: در حال حاضر بازار کار بیشتر مردانه است و ایجاد موقعیت های شغلی برای زنان یک ضرورت است.

وی افزود: اتاق اصناف می تواند در این زمینه تسهیل گری کند و با فراخوان، حرفه های مختص به زنان را شناسایی کرده  و با معرفی آنان و مهارت آموزی به این گروه مخاطب، با همکاری دو دستگاه فرصت برابر برای زنان  در اشتغال فراهم شود.

هاشمی پیشنهاد کرد: با توجه به کمبود نیروی ماهر در کشور، پس از سنجش صلاحیت حرفه ای افراد، اتاق اصناف شبکه ای ملی در سطح کشور با عنوان خدمات الکترونیک به مشتریان را راه اندازی کند تا با ثبت اسامی متخصصان ماهر در هر رشته در صنوف در مردم حس امنیت و اعتماد را ایجاد کند.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور همچنین از عضویت اتاق بازرگانی و اصناف در هیأت نظارت مرکزی سازمان خبر داد و گفت: این تصمیم با هدف تفویض اختیار به شرکای اجتماعی سازمان و نظارت بیشتر آنها گرفته شده است.

وی گفت: با ایجاد مراکز تخصصی نوین کسب و کار به دنبال تبدیل مشاغل غیررسمی از قبیل دستفروشی یا کولبری به مشاغل رسمی هستیم که در این کار نقش اتاق اصناف بسیار مهم است.

 

ثبات شغل افراد در گرو آموزش مهارت های چندگانه است

 

در ادامه این دیدار ،  سعید ممبینی، رئیس اتاق اصناف ایران، با تأکید بر ارتقای کیفیت منابع آموزش مهارت در اصناف گفت: به همکاری با سازمان های متولی آموزش و مهارت معتقدیم و در این زمینه رتبه بندی اصناف از لحاظ سطح مهارت ضروری است.

 

وی گفت: باید به آموزش استاد شاگردی نگاهی اقتصادی داشت و ارائه گواهینامه تخصصی مهارت به این صنف با مشارکت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور پیگیری شود.

 

رئیس اتاق اصناف ادامه داد: روسای اتحادیه ها باید توجیه شوند که اعضای هر صنف باید گواهینامه مهارت را کسب کرده باشد.

وی خواستار اتخاذ تصمیمی از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور برای آموزش «مهارت های نرم» به اصناف شد و بیان کرد: به عنوان مثال مکانیک یا برق کاری که به مشتریان خدمات ارائه می دهد بهداشت محیط کار و اخلاق حرفه ای را به خوبی فرا نگرفته اند و در این حوزه نیاز به آموزش و در کنار آن مهارت آشنایی مشتری با حقوق خود به خوبی احساس می شود.

ممبینی از ایجاد معاونت آموزش در اتاق اصناف در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: آماده ایم در حوزه های مورد نیاز بازار، مثل تعمیرات و خدمات پس از فروش از ظرفیت های ویژه مرکز تربیت مربی و پژوهش های فنی و حرفه ای  استفاده کنیم.

وی همچنین از ایجاد نظام شناسه کار الکترونیکی ثبت مشخصات افراد دارای گواهینامه مهارت به عنوان پایلوت در استان خوزستان، (شهر اهواز) خبر داد.

بانک اطلاعاتی اصناف برای آزمون گران عملی رونمایی می شود

ناهید مسلمی، معاون پژوهش، برنامه ریزی و سنجش مهارت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در این نشست ضمن اعلام آمادگی معاونت پژوهش در حوزه تدوین استانداردهای آموزشی مورد نیاز اتاق اصناف گفت: آماده توسعه همکاری با اتاق اصناف مطابق با نیازهای بازار کار هستیم.

مسلمی ادامه داد: به زودی بانک اطلاعاتی اصناف برای آزمون گران عملی رونمایی می شود.

وی گفت: اصناف می توانند در مسابقات آزاد مهارت بدون محدودیت سنی شرکت کنند.

اصناف به «مهارت» نیاز دارند نه «مدرک»

یعقوب نماینده،مدیر کل دفتر آموزشگاه های آزاد و مشارکت های مردمی سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور، در نشست با اتاق اصناف ایران بر نیاز اصناف به مهارت،  مشتری مداری و رعایت اخلاق حرفه ای و  ارتقای آن تأکید کرد.

 

وی با اشاره به اینکه اصناف به «مهارت» نیاز دارند نه «مدرک» بیان کرد: فعالیت مراکز آموزشی اتاق اصناف باید افزایش یابد.

در پایان مقرر شد کارگروه مشترک دو  دستگاه برای پیگیری، بازنگری در تفاهم نامه ها و عملیاتی کردن تصمیمات اتخاذ شده تشکیل شود.

۹ دی ۱۳۹۹ ۱۰:۵۴

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید